The Pre-Last of the Monikins: Transcript
For The Pre-Last of the Monikins: A one-act monologue without a beginning and without an end the full English transcript is posted on the "Plays" page. On this page an excerpt is posted, with facing Greek and English text, from the start of the play. Readers should be reminded that the English text is an adaptation of the play by the author.
ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
΄Ενα: Ο Μόνικιν. Φοράει γαλανόλευκες πυτζάμες και παντούφλες ακαθορίστου χρώματος. Κάθεται και σκέπτεται με σταυρωμένα τα πόδια του. Είναι νέος με όλα τα εθνικά ίχνη, τεσσάρων χιλιάδων ετών, χαραγμένα στο πρόσωπό του. ΣΚΗΝΗ
Το δωμάτιο του Μόνικιν. Κρεβάτι, τραπέζι, καρέκλα, βιβλία, χαρτιά, ανθοδοχείο, ψαροδοχείο, τηλέφωνο, μαγνητόφωνο, ανοιχτή μπουκάλα κονιάκ, κλειστές μπουκάλες κονιάκ, φωτογραφίες. Στο βάθος ελληνικός ουρανός. ΜΟΝΙΚΙΝ:
- Εεε, τελειώσαν όλα πια!... Πάει, πάει ο Μόνικιν!... Τι τον νοιάζει τον κόσμο που πάει ο Μόνικιν; Πάει πάααει ο Μόνικιν!... Κι όμως! (Σηκώνεται, ζυγώνει στο τραπέζι με τα μπουκάλια, πίνει μια-δυο γουλιές από ένα ανοιχτό) Τι τον νοιάζει τον κόσμο... – πάει, πάει ο Μόνικιν! Πάει, πάααει...
(Ξαναπίνει μια γουλιά, κι αφήνει το μπουκάλι στη θέση του) Πάει!
(Κοιτάζει νοσταλγικά το μαγνητόφωνο) Ο Μόνικιν, όμως, δεν είπε την τελευταία του λέξη – έτσι δεν είναι; (Χαϊδεύει το μηχάνημα)… Δεν είπαμε, ακόμα, την τελευταία λέξη... – ΄Οχι, όοοχι, μη βιάζεστε! Γιατί βιάζεστε; Έχουμε να πούμε πολλά ακόμα – πάααρα πολλά!...
Ο Μόνικιν (μ’ ελεγειακό θουρηρωισμό) είναι ο... Μόνικιν! Ο Μόνικιν!... Και άλλος - και άλλος; – ΄Οχι, δεν θα υπάρξει ποτέ! Ποτέ;... Ποτέ!... Α-ίδιος!... Με ακούτε;... Δεν με ακούτε! Αλλά θα με ακούσετε! Ολίγου δειν – άνευ ολιγωρίας! Και θα καταλάβετε, μετ’ ολίγον – ή: παρ’ ολίγον!...
(Σηκώνει το μπουκάλι, και ξαναπίνει)... ΄Ωστε... τετέλεσται: Θέλετε δε θέλετε μείνει μόνοι χωρίς Μόνικιν;...
(Σηκώνοντας το μπουκάλι προσλαλεί κωφαλάλως) Ε, λοιπόν όχι!... Θα μείνω για πάντα μαζί σας!... Παντοτινά! Αθάνατος!...
(Ξαναπίνει, κι αφήνει το μπουκάλι στο τραπέζι) Υπάρχει κάτι το πιο αθάνατο από τον... θάνατο; Κάτι το πιο αθάνατο! ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΚΑΤΙ ΤΟ ΠΙΟ ΑΘΑΝΑΤΟ!... Μπράβο!: Θανατοπιώ - πολύ ωραίο!...
(Σηκώνει με προσοχή το καπάκι του μαγνητοφώνου, σαν εύθραυστο σκέπασμα λεκάνης καμπινέ) Κάπου πρέπει να το πω αυτό! Ίσως στην αρχή – ή στο τέλος ίσως· ή, ίσως, στη μέση!... Πότε συμβαίνει – ή, μάλλον λαμβάνει χώραν ο θάνατος; Βεβαίως, υπάρχουν κάζα και κάζα... Κάζα πενθάτα - καλό! Πεθαίνεις στο τέλος ή στην αρχή – φυσικά, φυσικότατατα, ξεφυσικότατα!... ΄Η, πάλι, φυσικοαφυσικότατα, κάπου ανάμεσα. Ή, πάλι, θνησιγενέστατα. – Πω, πω, τι έχουμε να πούμε!..
(Κοιτάζει το ρολόι του) ΄Εντεκα!... Πώς πέρασεν η ώρα... «Ποτέ όμως δεν είν’ αργά!...» Ποτέ... – Σωστά! Δεν είν’ αργά ποτέ... – φτάνει ν’ αρχίζεις, κάποτε!...
(Ξαναπιάνει το μπουκάλι) Έχω λίγο τρακ – μα θα τα καταφέρω!
(Πίνει μια γουλιά)... Άλλωστε, δεν είμαι μόνος... – δεν είμαι μόνος!... Θυμάσαι, Μόνικιν;...
(Ξαναπίνει) «Μου το ’πες – το θυμάσαι – ήταν η πιο χαρούμενη βραδιά σου!
Ακόμα το θυμάμαι το γέλιο σου!»... Το γέλιο σου, το κλάμα;... – (μ’ επιτάχυνση) ) – «το γέλιο σου, το κλάμα, τη χαρά σου!...
Μα συ δεν το θυμάσαι· σου ’ρθανε πιο χαρούμενες βραδιές· πώς θέλεις να θυμάσαι κάποιο παληό καλό προχτές;...» Σ’ ε λα βι!... Σ’ ε λα μορ!... Αμόρ, αμόρ!... Αμόρε μίο!... Ο χαρίεις έρως, κι ο χαρίεις χάρος... Ο ελπίζων χαίρων αποθνήσκει χέζων!
(Σηκώνει το μπουκάλι και το κοιτάζει με θαυμασμό)... Φίλε μου αγαπημένε! Aυτάδελφές μου! Πιστέ μου σκύλε, άρτε μου επιούσιε, γλυκύ μου έαρ και φρέαρ, δος ημίν σήμερον... Τι;
(Σηκώνει ψηλά το μπουκάλι, «δείχνοντάς το» σε υποθετικούς – και πίνει)... Κύριοι. παρελθέτω απ’ εμού την φιάλην!... (Αφήνει το μπουκάλι)
΄Ανευ διεγερτικών! Φθάνει τόσο... Μόνος μου;...
(Κοιτάζει το μαγνητόφωνο) Οι δυο μας!... Θα τα πούμε τώρα, οι δυο μας... – σαν άνδρας με άνδρα! (Κατεβάζει μια γροθιά στο τραπέζι, και τα μπουκάλια τρέμουν)... Μεθύσατε;... Έτσι; Μ’ έναν άνθρωπο;
(Τα χαϊδεύει) Μη φοβού!... Όλα, όλα – ιδού: καλά λίαν!... Με την οικείαν – και θα τα θέσω εις τον «πρέποντα» χώρον· και τοιουτοτρόπως δεν θα μου λείψει ούτε ο χρόνος ούτε ο χώρος!
(Κρυφοκοιτάζει το ανoιχτό μπουκάλι) Τας επιθυμίας και τας ορέξεις μου δύναμαι να τας ικανοποιήσω – πλην δεν πρέπει μήτε να τρώγω μήτε να πίνω υπέρ το δέον, αλλ’ εν καιρώ τω δέοντι... Ιδού καλά λίαν όλα!
(Τα τακτοποιεί στοργικά. Τα χαϊδεύει με το βλέμμα, και μετά σηκώνει το μικρόφωνο προς το στόμα του) Φφφ - φφφ! Ένα - δύο - τρία - τέσσερα – πέντε - όβερ... Εν αρχή ην η δυσκολία! Πώς αρχίζει κανείς! Το τέλος τελειώνει, αλλά η αρχή πώς αρχίζει;...
Κυρίες, και κύριοι, και δεσποινίδες!... Εξοχώτατοι!... Μεγαλειότατε και Μεγαλειοτάτη!... Παναγιώτατε και Παναγιωτάτη!... Κύριοι βουλευταί!... Σύντροφοι!... Λαέ των Αθηνών!... Ελληνικέ λαέ! Αδελφοί απόδημοι Έλληνες!... Ελληνόπουλα και Ελληνοπούλες! Κύριοι Ακαδημαϊκοί - Αθάνατοι!... Μεγαλόσταυροι και Φοίνικες, τάξεως άλφα, βήτα, γάμα - Βασιλομάμμη!... Συντοπίτες μου!... Κύριοι Σύνεδροι!... Αδέλφια μου Μασόνοι, Ροταριανοί!... Κύριοι Συστηματάρχαι!... Αρχηγέ!... Δαφνοστεφές! Στρατάρχα!... Συνδικαλιστές!... Αξιότιμοι Κοιλίες και Λύκιοι και Λυκόπουλα!... Ηρωικοί νεκροί!... Τρισένδοξοι πρόγονοι - και απόγονοι!... Χρυσά μου νιάτα!... Επερχόμεναι γενεαί πάσαι!
Μόνικιν! Σε σένα μιλάω, Μόνικιν!... Και σε σένα, Μόνικιν - και σε σένα φυσικά! Φανού δυνατός! Ρωμαλέος και ισχυρός!... Επί το έργον!... Μαγνητόφωνο, έσο έτοιμο! Αιέν αριστεύειν! Ισχύς μου: η ισχύς σου!...
(Πατάει το πλήκτρο, κι η ταινία αρχίζει να γυρίζει)... Κυρίες μου, δεσποινίδες και κύριοι! Είμ’ ένας Έλλην και είμαι υπερήφανος δι’ αυτό· όπως κάθε Έλλην πρέπει να είναι υπερήφανος επειδή είναι ΄Ελλην, ως παν ελεύθερον πτηνόν ή ζώον!...
(Πατάει το στοπ) Νομίζω, ως οβερτούρα πολύ καλή... Εισήλθα στο θέμα με άνεση και αποφασιστικότητα! Τους είπα ποιος είμαι: Είμ’ ένας ΄Ελλην – κι αυτό έχει οικουμενικήν σημασίαν! Διότι αν δεν ήμουν ΄Ελλην, τι θα ήμουν; Ποίος θα μου έδιδε την παραμικράν σημασίαν;... Ενώ τώρα είμαι ΄Ελλην, δίδω εγώ σημασία στον εαυτό μου – και, πέραν τούτου: ΄Ελλην ελεύθερος, όστις ημπορεί να κάμνει ό,τι θέλει και να μην κάμνει ό,τι δεν μπορεί, διότι ΄Ελλην και δούλος είναι δύο έννοιαι παντελώς ασυμβίβαστοι! Ουδέποτε δ’ Έλληνες ηττήθησαν, κατά τους αγώνας διά την ανεξαρτησίαν των, πλην ελαχίστων αμελητέων (και λησμονητέων) εξαιρέσεων – αίτινες αποτελούν και τον κανόνα!...
Εν ολίγοις, είπα ποίος είμαι – σε γενικές μα αδρές γραμμές· και τώρα μένουν οι ειδικές, αλλέγκρες, ma non tropo, ώσπου να εισβάλω φορτίσιμος και μαεστρόζος στο κύριο θέμα μου – δηλαδή ποιο το κύριο θέμα μου; – και πάει ο πρόλογος!...
|
CAST
Monikin, a young man about Hamlet's age, between thirty minus eight and sixty plus eight. SCENE
Mοnikin's room. A bed, a table, a chair. On the walls, pinned up, two or three paintings. A statuette, possibly of Socrates, a tape-recorder on the table and two telephones on the floor. On the table, and on the floor, corked and uncorked, whisky, cognac and wine bottles. Monikin is ruminating, cross-legged, on a chair. He is in evening dress or in blue pyjamas with white stripes. MONIKIN:
(plaintively) Eeeeh, it’s all over now... There goes Monikin... At home – not at his castle – his sanctum sanctorum!... Finished... What does the world care?... Monikin’s occupation... done. And yet.. (gets up, approaches the table, grabs one open bottle and takes one, two, three swigs.) Why should anybody care?... Monikin’s done for, done for...(shakes his head with more plaintive significance.) Once and for all.
(takes another swig and leaves the bottle in its place; stares at the tape-recorder with nostalgia).
But Monikin hasn’t yet had his last word. Ιsn’t that so? (strokes the recorder) We haven’t yet had our last word!... No, no.... Don’t hurry up, please. Don’t hurry up to call 'time' … It’s not time yet. We’ve still got lots to talk about... lóooooots and lots!...
Monikin, (talking now with heroic plaintiveness) is Monikin. “The” Monikin. And – there is – no other – Monikin – except for (thinks) – there is not – nor will there... ever... be another one... Aïdios! The one and only!... At his sanctum sanctorum… What?... others? (looking at the phones.) Are you listening to me? You’re not, but you shall... Are you listening to me? You’re not, but you shall...Perhaps later, ... or sooner. Better later than sooner... Shortly... without negligence
(raises the bottle again and takes another swig)... So, then, everything’s finished now, or accomplished, as Christ said on the cross? Tetélestai? You’re going to remain... – without Monikin?...
(raises the bottle, makes a deaf-and-dumb toast). Eh, well, no... I am resolved to stay with you.... forever...!
(takes another swig and leaves the bottle on the table)... Is there something more deathless than death? Something more deathless... than death... Than death something more deathless? Or more immortal than mortal! I’ll drink to that!.... (he drinks) Fine!... More final... than death?... (smiles)... Even better… (drinks again) To die, or not to die? There’s the rub... or the rubber!...
(moves his right hand with his glass, in the air, as if he were erasing something, and then raises the lid of the tape-recorder, carefully, like a fragile lid of a toilet). I have to record this… In the beginning, perhaps, or better at the end... Rather at the end... Possibly in the middle. Where does death come more frequently?... (with plaintive insight). Of course, there are cases and cases... One dies naturally in the end... but also sometimes, unnaturally in the beginning... And, other times, naturally-unnaturally before the end of the beginning. Stillborn… There is still time to say all this... Still? And life shall have no Dominion… Jeremiah! Before Dylan.
(He looks at his watch.) Eleven;... how has the time gone by! Kavafis... But it’s never too early, Never… It’s never too early. You have to – but you have to begin some where...
(raises the bottle again). I’ve got a bit of stage-fright... I don’t know whether I’ll manage...
(takes a swig). Must not forget... you’re not totally alone... (glances around him). You’re not... totally... alone... Do you remember?
(raises the bottle and looks at it).
“You told me, I remember, it was your most delightful night. I still remember your laugh... (stops)… your laugh?... Your tears?… with some fright... like... – like a dying ember...(leaves the bottle on the table)...
But you do not remember (tries to remember)... You must have had some better evenings... How could you possibly remember that night in December... It was December... I still remember... – Remember or dismember?... (smiles)… I forget. Forget-me-not… C’est la vie… c’est la mort... C’est la mort? (raises the bottle but sets it down again without drinking). La mort! Amor... Amore mio… amore mio... Amore (like a cat) – Miao!... (taps his chest with his finger). La veuve et 1a mort joyeuses (smiles and purrs, looking at his bottles). The charismatic and heroic Eros! And the happy hopping Charon! Chi vive sperando, muore caganto... So, we haven’t said yet our last word... No, no.
(lifts one bottle and takes a sip). My beloved friend (speaks in a loving way to his bottle)… my comrade... you who have stood by me like... a faithful cat... you, who are my daily bread... give us this day… Give us this day... – what?...
(takes another swig)... Let there come forth… let there go forth... this bottle.... Wine jug... Oinodohon phialan... That’s how Pindar used to hail thee (drinks) Hyperphialan! Enough of theosophy!... enough (leaves the bottle.)
And now... on my own without stimulants... On my own?
(talking to his recorder.) Not on my own... The two of us… As man... to man... We’ll talk about major issues now, the two of us, as man to man... Can you take it, my friend? As man to man! (strikes the table with his fist, and the bottles start to tremble.)... What’s up?... are you already high, my li’l bottles? Only with a tot of a man?
(caresses the bottle materno-paternally.) Don’t get worried, everything, everything was good as God saw it... I will see to it now personally. Okay?... Of course, it’ll take a lot of care, a lot of consideration and a lot of continence... a lot of continence and care and consideration... We’ll talk about it in time.
When, really does death occur, or takes place. Of course there are, casi pensati e casi accidenti... Does one die, accidentally or pensively, at the beginning or at the end, blowing hard or blowing hardly, somewhere in the middle? Am I repeating myself?... Oh what lie and lay, ahead of us, to say... Meanwhile, we have to begin, begin from the beginning. (strokes his hair, like a film star to be.) Recorder, be prepared! One must first rehearse. You must always rehearse before entering a hearse. (Smiles) Even God before creating the world... He must have had. Even before he saw that it was good.
(takes hold of the microphone). One two three four… Over... At the beginning is the rub. The end... ends, but the beginning… how does it start? Hm...
(In a clownish way) Loodies and Toiletmen! (smiles). Hm. Excellénzen, Ihre Majestät, Tsars, CommiTsars and Propheteers stárets Rasputins. Archbishops and Heads of all Bishoprics, Dalate-Lamas! Ayatol-Állahs! Sunnited Shiites! Patriarchs and Matriarchs, Aügúste et Aügústa Déspodae! Members of Parlourment! (As he proceeds his voice becomes more and more agitated). Kameráden! Frateli e Soreli. lnquisidores! Gladiatores, e Cruzadores! Mayor and Mayorettes of Athens! Populi famosi di Magna Grecia, Innocent Hellenes abroad, Griechische Jugend of both and by sexes, Venerable Sexagenarians! Quickly dead Academicians! Immortals, among us poor mortarmortals! Iron Crosses and Phoenixes and Garters of the first. the second the third and of all disorders. Regina Mutter und Vater, Vice President and Mr. President of Vice, PostMcCarthyists and Edwardhooverisersl Delegati di tutti clani! Rouges et Noirs, Yellow and White Houses. Rotating Masons, Soropissofferers and Grand Daughters of Penelope, Kukluxklanners and Systematisers, Mein Führer, Mon Marechal! Etéocles and Polynikes! Sieben Gegen Theben, Greek paedes and paedofiles; CommUnion Leaders, Lentils and Gentlebeans and Commacolonials, Godtrotters and heroic mililliterates, and “doublomatic” Corpses, American and Unamerican Activists! Infidel Undertakers, and most glorious Beforefathers and Afterfathers... Annihilators and Annihiliers, Gauleiters and... Gas-Chamberlains! Golden, coming and going Adolescents... at gun point!... –
Monikin!... – (a bit startled) I am addressing, myself, to you also... and also to you of course... Monikin!... (sighs) Enough... Rehearsal time, must have a stop (to himself)... Keep smiling Monikin...
He tremulously, stretches out his hand, presses the button, stares at the tape, which is also tremulously turning, and starts talking through the microphone, in a much calmer voice)… Gentlemen… gentlewomen and gentlegirls... – what about gentleboys? – I am a Greek, and that is of universal importance. And this fact, fills me with great pride... Everything in excess! (looks at Socrates’ statuette with a pensive, questioning smile) Proud because I am Greek... As every Greek should be very proud because he is Greek, as every free fowl or beast.
(presses the button and stops recording)… My opening, I think, was not bad. I raised the issue without any hesitation… Who am I? I am a Greek... this is important enough, because if I were not a Greek... – what would I be? I would be a... – nothing... a nobody... Who would pay any attention to me?... Whereas now: I’m a Greek... I, pay attention to myself... – I like that!... I, pay attention to myself... And what’s more, I am a true free Greek, who can do whatever he likes and not do what he can’t; because Greek and slave are two... two concepts completely incompatible… a bit of Slavs, perhaps – that awful man Falmerayer – but never slaves! And the Greeks have never been defeated... during their Wars of Independence, except for a very few cases of no importance... to be forgotten... and which... as a rule prove the exception... (is about to raise the bottle, but changes his mind.) Nothing in excess... Socrates!... This time it is! And then... – but why Greek? Would ‘Hellene’, perhaps, go better?... Civis Romanus sum... I prefer Greek to Hellene... No, not Trojan. Not even Byzantine! Greek, yes Greek. Or Romiós – Roman – Rómeo! (smiles.) Even the Turks... call us “Rhum”! or Unan... – Iones! or Giaour!... Infidels!... Enough!... Fidelity and infidelity, the scourge of mankind... and womankind! (looks absentmindedly at his bottles)...
With a few words or in brief I explained to them who I am – not completely yet, only in general lines... The main ones, alegro ma non tropo... remaining untold... And afterwards. I will proceed fortissimus and majestosus, to my main theme; that’s to say, what is my main theme. and my prologue’s over (presses the button.)
|